Sunday 31 March 2019

7 sebab mengapa badan kita memerlukan SUPLEMEN?





 


1- Badan kita memerlukan dos vitamin yang lebih tinggi dari apa yang boleh diperolehi daripada makanan.
Contohnya Vitamin C dan E yang diperolehi daripada makanan sahaja tidak mencukupi untuk memberi kesan pencegahan dan anti penuaan.

2- Buah-buahan dan sayuran yang ditanam di atas tanah yang tidak subur mengandungi bahan dan galian yang kurang berbanding dengan buah dan sayuran dari tanah yang subur. 
Racun perosak, racun serangga dan bahan pencemar mempengaruhi kualiti buah dan sayuran tersebut.

3- Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan, penyimpanan dan penyediaan. 
Vitamin C dan enzim mudah dimusnahkan oleh haba semasa memasak.

4- Pengambilan pil penahan sakit, laksatif, ubat-ubatan, alkohol, minuman keras dan antibiotik boleh mengganggu penyerapan zat makanan. 
Amalan diet yang tinggi kafein, kolesterol, gula dan garam dapat mengurangkan simpanan zat makanan di dalam tubuh.

5- Pengambilan makanan seharian yang tidak seimbang serta tidak mengikut piramid makanan yang dicadangkan.

6- Gaya hidup dan trend masakini dengan kehidupan yang sibuk, jarang memasak di rumah dan lebih gemar kepada makanan segera yang tinggi kandungan MSG.

7- Bagi yang bekerja, makanan tengahari selalunya di luar dan malam memsaka seringkas yang mungkin, maka makanan seimbang tidak dititikberatkan.


Benar, tidak semua orang perlukan suplemen. Orang zaman dulu tidak memerlukan suplemen.
Tetapi mereka memakan makanan yang segar dan bernutrisi, tiada pewarna, perasa dan pengawet dalam makanan mereka. Tiada makanan yang disimpan melebihi tiga hari. Tiada bahan kimia dalam kehidupan mereka. Mereka sentiasa aktif.

Di zaman moden, mereka yang benar-benar menjaga pemakanan juga tidak memerlukan suplemen. Maknanya mereka yang meninggalkan refined carbo, transfat dan makanan berproses sentiasa akan sihat.
Jika masih dengan cara pemakanan tidak sihat, saya pasti kita tidak mendapat cukup nutrisi dari pemakanan yang sedia ada tidak mencukupi.

Pengambilan suplemen juga haruslah mengikut keperluan.
Lelaki dan wanita terutama wargamas, atlit, kanak-kanak dan remaja yang membesar, orang yang sakit dan wanita yang hamil dan menyusukan anak, mempunyai keperluan suplemen (nutrisi) yang berlainan dan sukatan dos yang berbeza.
Bukan kita ambil sebarangan.

No comments:

Post a Comment